راهنما و نکات انتخاب آباژور

آباژور چوبی | کد 330L

آباژور ها به عنوان یک اکسسوری پر طرفدار در منزل در اشکال، اندازه‌ها، سبک‌ها، رنگ‌ها، متریال‌ها و بافت‌ها ی مختلف موجود هستند. انتخاب نوع مناسب می‌تواند کمی چالش برانگیز باشد. در ادامه این مقاله راهنما و نکات انتخاب آباژور را مطالعه خواهید کرد که شما را در این مسیر یاری می کند.

فهرست مطالب

 انتخاب کلاهک یا شید آباژور

 آباژور شما باید به عنوان بسط شخصیت شما عمل کند. گاهی اوقات این به معنای ساده نگه داشتن آن، ایجاد زیبایی تمیز یا تأکید بر لوازم جانبی مختلف است.  در موارد دیگر این به معنای بیان یک بیانیه منحط و جسورانه است که در آن سایه توجه را جلب می کند و به نقطه کانونی اتاق تبدیل می شود.

قاعده اصلی اندازه و قرار دادن کلاهک آباژور، این است: “هرگز اجازه ندهید سخت افزار در سطح چشم ظاهر شود.”  ترکیب و تطبیق سبک‌ها، شکل‌ها و رنگ‌ها همگی قابل قبول هستند، اما اگر کلاهک خیلی کوتاه باشد – به‌ویژه اگر لامپ روی سطح بالاتر قرار گیرد، آن‌گاه سخت‌افزار نشان داده می‌شود، و این قطعاً یک خطای مد است.

از آنجایی که اثرات شید آباژور می تواند بسیار چشمگیر و متفاوت باشد، تعیین عملکرد و محل قرارگیری لامپ اولین کار شماست.  با پرسیدن این سوالات شروع کنید:

  • به چه نوع نورپردازی نیاز دارم؟ چهار نوع نورپردازی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد – تزئینی، تاکیدی، وظیفه ای و محیطی.  درک هدف شما مشخص می کند که آیا کلاهک باید گسترده و شفاف (وظیفه و محیط) باشد یا رنگارنگ و مات (تزیینی و تاکیدی).
  • اگر لامپ برای یک چراغ کار استفاده می شود، چند نفر در یک زمان از آن استفاده می کنند؟ پاسخ مشخص می کند که کف کلاهک چقدر باید گسترده باشد (هرچه مخاطب بیشتر باشد، سایه بازتر است).
  • لامپ در کجا قرار می گیرد؟ به طور کلی، هرچه محل قرارگیری لامپ کمتر باشد (مثلاً روی میز کنارسالنی)، کلاهک می تواند کوتاهتر باشد.  هرچه محل قرارگیری بالاتر باشد (مثلاً در قفسه بالایی)، شید یا کلاهک باید طولانی تر باشد.  در غیر این صورت لامپ و مجموعه در معرض دید قرار خواهند گرفت.
مطلب پیشنهادی:
ایده های خلاقانه ذخیره سازی برای فضاهای کوچک

بعد، نسبت و مقیاس را در نظر بگیرید.  شکل کلاهک آباژورمعمولاً با اندازه و شکل پایه لامپ تعیین می شود.  به عنوان مثال، پایه های مربعی معمولاً با شیدهای مربعی هماهنگ می شوند و پایه های باریک به خوبی با کلاهک براق هماهنگ می شوند.  اما ممکن است استثناهایی وجود داشته باشد.  به عنوان مثال، یک کلاهک گرد ممکن است زمانی که روی یک میز بیضی قرار می گیرد، با پایه مربعی فوق العاده به نظر برسد.

آباژور چوبی | کد 335L

اندازه و سطوح کلاهک

اگر هدف آباژور فراهم کردن نور برجسته یا ایجاد یک جلوه پراکنده است، در این صورت یک کلاهک تیره رنگ از یک ماده متراکم ایده آل است زیرا نور را از بالا و پایین پخش می کند.  از طرف دیگر، اگر هدف ارائه روشنایی قدرتمند برای نور روشن محیط باشد، به یک کلاهک با پارچه شفاف نیاز است.

 ایمنی در انتخاب آباژور

یکی از جنبه های اصلی انتخاب آباژور که اغلب نادیده گرفته می شود، ایمنی است – به ویژه تولید گرما.  لامپ‌های با وات بالاتر مقادیر بیشتری گرما تولید می‌کنند و به تهویه بیشتری نیاز دارند، به این معنی که باید از کلاهک بزرگ‌تر یا وسیع‌تر استفاده شود.  به زبان ساده، هرچه وات بیشتر باشد، کلاهک بزرگتر است.

یک راه ساده برای تعیین اینکه آیا شید آباژور تهویه کافی را فراهم می کند این است که لامپ را به مدت پنج دقیقه روشن کنید و سپس بالای آنرا لمس کنید.  اگر در لمس گرم باشد، دهانه سایه بسیار باریک است و تهویه کافی وجود ندارد.

 انتخاب قطعات آباژور

هنگامی که اندازه مناسب لامپ خود را انتخاب کردید، باید نحوه اتصال آن به پایه را در نظر بگیرید.

کلاهک آباژور عنکبوتی یا لامپ مونتاژ استاندارد، معمولی ترین آن است ومتشکل از پره های متعددی است که در بالای کلاهک قرار دارند و در یک نقطه مرکزی به هم می رسند.  حلقه کوچکی که در مرکز پره ها قرار دارد به چنگ متصل می شود که قطعه قوسی شکلی است که دور لامپ می چرخد.  چنگ با پایه همراه است و می توان آن را برای حرکت دادن کلاهک به بالا یا پایین تنظیم کرد.  حلقه روی عنکبوت  روی نقطه صاف چنگ می نشیند.  آن را در بالای شید آباژور با یک پره محکم کنید و آن را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا سفت شود.

مطلب پیشنهادی:
نکات مهم هنگام خرید میز جلو مبلی

آبازور های گیره کمتر رایج هستند.

کلاهک این نوع آبازورها دارای قطعات فلزی قطره ای شکل هستند که روی لامپ می لغزند.  برخی دارای دو قطعه منحنی هستند که در اطراف لامپ به پایین می لغزند تا سایه را در جای خود نگه دارند.  برخی دیگر چهار قطعه به نام کلیپ دارند.

 نحوه اندازه گیری کلاهک آباژور

رمزگشایی اندازه گیری کلاهک آباژور می تواند دشوار باشد، اما سیستم زمانی منطقی است که معنی اعداد را بدانید.  اساساً اندازه‌های سایه لامپ در سه بعد بیان می‌شوند: اولی نشان‌دهنده قطر بالا، دومی نشان‌دهنده قطر پایین و سومی طول شیب را نشان می‌دهد.  به عنوان مثال، 10 × 20 × 25 به این معنی است که دهانه بالایی 10 سانت، عرض پایینی 20 سانت است، و سایه دارای شیب به طول 25 سانت است.  گاهی اوقات عمق فرورفتگی نیز در نظر گرفته می شود و در رتبه چهارم ذکر می شود، بنابراین اگر عدد چهارم را مشاهده کردید، متوجه خواهید شد که چیست.

همانطور که می بینید، انتخاب آباژور مناسب مستلزم بررسی دقیق و مجموعه ای از عناصر اختیاری است.  اما اگر دستورالعمل‌هایی را که ما ارائه کرده‌ایم دنبال کنید، می‌توانید هر محیطی را به سرعت و به راحتی به یک فضای زندگی تماشایی و کاربردی تبدیل کنید. مجموعه تولیدی هوگر خدمت رسان شما عزیزان در زمینه ساخت انواع ظروف چوبی  و اکسسوری چوبی با طرح دلخواه می باشد.

 

افزودن دیدگاه